FUNDUSZE EUROPEJSKIE
DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
2021-2027
W stażach zawodowych uczniów Zespołu Szkół Technicznych realizowanych w ramach projektu pn. Staże zagraniczne uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim o nr. 2024-1-PL01-KA122-VET-000223775 wzięło udział 30 uczniów ZST w zawodzie technik informatyk. Oprócz korzyści zawodowych należy wymienić kulturowe, językowe, światopoglądowe oraz umiejętności miękkie, czyli praca w zespole, umiejętność dostosowania się do innego środowiska jak i umiejętność korzystania z wiedzy koleżeńskiej. W pracy istotną zaletą jest umiejętność poproszenia kolegi o pomoc w przypadku, gdy czegoś nie rozumiemy lub nie potrafimy zrobić. W dzisiejszych czasach ważną zaletą jest umiejętność zorganizowania sobie stanowiska pracy, aby jak najlepiej wykorzystać czas i przestrzeń. W zmieniającym się ciągle rynku pracy ważne jest, aby określić słabe i mocne strony swoje jak i potencjalnego przeciwnika na danym polu działania. Ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi technologiami oraz umieć je wdrożyć na swoim polu działalności gospodarczej. Co jednak obecnie pozostaje najważniejsze, to umiejętność dbania o środowisko naturalne i umiejętność wdrożenia technologii ekologicznych do procesu produkcyjnego tak, aby ślad węglowy był jak najmniejszy.
Na to wszystko zwracano uwagę podczas realizacji projektu nr 2024-1-PL01-KA122-VET-000223775. Uczestnicy projektu poznali Walencję jako miasto i region na polu kulturowym. Zapoznali się z wieloma miejscami historycznymi, jak i poznali fakty historyczne oraz postacie z nimi związane, które wpływały na losy i granice Europy. Zwiedzili zabytki Walencji i regionu, tj. zamki Cullera, Sagunto, Xiativa czy Peniscola. Popołudnia i weekendy intensywnie i ochoczo spędzali razem z opiekunami w pobliskich miastach, miasteczkach i w naturalnych plenerach, tj. spływ łódkami na jeziorze Albufera, w jaskiniach San Jose, w mieście Requena i jej podziemiach, na plaży i przystaniach portowych oraz zwiedzili Port Saplaya. Uczestnicy oglądali wydarzenia kulturowe i obrzędy religijne, tj. Święto Ognia Las Fallas z całą oprawą koncertową i pokazami widowiskowymi; procesje Niedzieli Palmowej; pokazy Flamenco, czyli taniec duszy i ciała, zaliczanego do dziedzictwa kulturowego Hiszpanów. Nie można pominąć licznych muzeów i centrów naukowych, tj. Muzeum Nauki i Sztuki położonego w nowoczesnym kompleksie w Parku Turia oraz muzeum abstrakcji.
Opiekunowie uczniów Pani Dorota Kieliba i Pan Zbigniew Stachurski zadbali również o emocje sportowe swoich podopiecznych. Kibicowali Hiszpanom zarówno na meczu w Barcelonie, jak i w Walencji; nie mogli bowiem odmówić sobie tej nie lada gratki. Co do korzyści językowych, uczniowie ZST w Walencji musieli porozumiewać się nie tylko w języku angielskim w pracy, ale także radzili sobie w języku hiszpańskim w komunikacji z rodzinami goszczącymi.
Wielu uczniów podjęło próbę nauki podstawowych zwrotów, aby umieć wybrnąć z zawiłych sytuacji. Jak na zdolnych uczniów ZST przystało, najlepiej opanowali zwroty: Tienes lindos ojos; Tienes un cabello bonito; Eres hermosa. Te komplementy świadczą o tym, jak pozytywnie uczestnicy projektu nastawieni są do innych narodowości. W nich nie ma hejtu, oni po prostu chcą być mili i grzeczni do obcych. Takie słowa zawsze wywołują uśmiech; i o to właśnie chodzi w myśl zasady nie czyń drugiemu co tobie niemiłe. Opiekunowie zawsze powtarzają te słowa swoim wychowankom. Ta zasada jest podstawą tolerancji, akceptacji i wzajemnego szacunku niezależnie od zaistniałych różnic międzyludzkich.
W końcu należy wspomnieć o zmianach światopoglądowych praktykantów. To są już inni ludzie. Jechali do Hiszpanii trochę wystraszeni, niepewni swych umiejętności, niektórzy po raz pierwszy za granicą. Wielu z nich podróżowało do innych krajów z rodzicami na wakacje all-inclusive. Tu poznali sami siebie, swoje umiejętności kognitywno-komunikacyjne i zrozumieli, że potrafią poradzić sobie sami w sytuacjach, których jak dotąd się obawiali. Można porównać te wyjazdy do nauki jazdy z instruktorem. W trakcie dyskusji uczestnicy projektu zdradzili swoim opiekunom, że wielu z nich planuje samodzielną podróż do Walencji, Barcelony czy Madrytu, chcą zabrać tu swoje dziewczyny. Drodzy rodzice nie obawiajcie się naturalnego pędu waszych dzieci do dorosłości. Baliście się, gdy po raz pierwszy sami wybrali się samochodem po zdobyciu prawa jazdy. Teraz będzie podobnie. Oni poczuli się obywatelami Unii Europejskiej, którą od dzisiaj inaczej postrzegają, a miasta położone na terenie UE będą traktować jak część swojego kraju – Europy.
Staże zawodowe uczniów ZST zrealizowano w ramach projektu pn. Staże zagraniczne uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim nr 2024-1-PL01-KA122-VET-000223775.
Projekt zrealizowany w ramach PROGRAMU FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.































