Erasmus+ HUMAN RIGHTS

Prawa człowieka - Anglia

Projekt Erasmus+ HUMAN RIGHTS tym razem w Anglii.
Po prawie 2 latach starań, covidowych utrudnień, zawirowań wojennych udało się. Niedzielę 2 października 2022 roku spędziliśmy w podróży, by już z samego rana w poniedziałek wziąć udział w panelu dyskusyjnym o kondycji praw człowieka. Mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach z literatury, fizyki, matematyki, biologii, języka francuskiego. To niepowtarzalna okazja do podszlifowania języka tuż przed maturą. Po południu zwiedziliśmy historyczny kompleks wiktoriańskiego Ushaw College wraz z internatem. I teraz wisienka na torcie, w którą nadal trudno nam uwierzyć, przez tydzień mogliśmy poczuć się jak studenci Hogwartu i pomieszkać w tym niewiarygodnym budynku pełnym sekretnych drzwi, kapliczek, bibliotek.
Drugi dzień mobilności w Anglii przyniósł wiele niezapomnianych wrażeń. Z samego rana uczniowie naszej szkoły wzięli udział w lekcji historii na temat wpływu demokracji na kształtowanie praw człowieka i obywatela. Następnie partnerzy z Grecji poprowadzili dyskusję o korelacji pomiędzy demokrakcją a przestrzeganiem praw człowieka, zwłaszcza w kontekście mniejszości oraz uchodźców. W przerwie mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach leśnych. To nieprawdopodobne, że w czasie przygotowań do egzaminów końcowych angielscy uczniowie mają w planie lekcji pobyt w pobliskim lesie, tak po prostu. Popołudnie spędziliśmy w  Narodowym Centrum Szkła w Sunderland, uczestnicząc w pokazie rękodzieła oraz warsztatach wzornictwa na szkle. Zdążyliśmy jeszcze nacieszyć się wystawą sztuki współczesnej. Największa atrakcja czekała nas jednak wieczorem – 40 tysięcy kibiców, Stadium of Light i niezapomniany mecz Mistrzostw Anglii, tradycyjnie w deszczu. Kibicowaliśmy oczywiście biało-czerwonym.
W środę uczestniczyliśmy w szkolnych warsztatach kulinarnych, a naszym zadaniem było upiec scones – tradycyjne angielskie bułeczki. Po zajęciach w szkole wzięliśmy udział w niesamowitej lekcji historii w rozsławionej na cały świat katedrze, gdzie kręcono sceny filmów o Harrym Potterze. Podczas realizacji filmów „Harry Potter i Kamień Filozoficzny“ oraz „Harry Potter i Komnata Tajemnic“ Katedra w Durham zamieniła się w zamek Hogwart. W rzeczywistości katedra zrobiła na nas jeszcze większe wrażenie, niż w filmie.
Czwartek to był kolejny niesamowity dzień – aktywny, sportowy, momentami wręcz wyczynowy… chodzenie pod górę w silnym wietrze to nie lada wyzwanie. Ale, kto jak nie my? Całodniowa wycieczka wzdłuż starożytnego Muru Hadriana, będącego północną granicą Imperium Rzymskiego, za którym byli już tylko barbarzyńcy i nieprzebrane, zimne przestrzenie. Po niemal dwugodzinnym marszu doszliśmy śladem Rzymian do fortu pochodzącego z 124 roku, gdzie legioniści strzegli przez niemal 300 lat północno-zachodniej granicy Imperium. Historia sprzed wieków zapisana w kamieniu przemówiła do nas.

Mobilność w Anglii w ramach projektu Erasmus plus „Prawa Człowieka“ to kolejna lekcja, podczas której wszyscy zgodnie przyznają, że ogłoszenie Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 28 lipca 2022 roku stwierdzające, iż każdy człowiek na świecie ma prawo do zdrowego środowiska, jest ważnym krokiem w przeciwdziałaniu alarmującemu upadkowi świata przyrody. Ochrona i promocja kultury to kolejny imperatyw praw człowieka. Prawo do udziału w życiu kulturalnym gwarantuje każdemu dostęp do kultury i dziedzictwa kulturowego, uczestniczenia w nim i korzystania z niego. Uczestnicy projektu to kolejna grupa młodych ludzi gotowa, by zmieniać nasz świat na lepszy.
Szczególne podziękowania kierujemy do Pana Jamesa Pottera z Durham Federation za wspaniałą gościnność i organizację naszego pobytu w Anglii.

Do zobaczenia w listopadzie w Turcji.

erasmus+

Przewiń do góry Skip to content